Så tacklar GANT omnichannel och digitalisering
Handeln är en av de digitalt mest påverkade branscherna i dag. Enligt Deloitte influeras över 60% av köpen av digitala interaktioner. Hur håller du jämna steg med den snabba utvecklingen?
Det globala klädföretaget GANT utvecklar tillsammans med Entiros en banbrytande strategi som gör det digitala till en katalysator för innovationer inom GANTs ekosystem.
Lyssna direkt till Kiku Mlosch, Global E-Commerce Project Manager på GANT och till Gustav Rosén, Integration Architect på Entiros, när de berättar om resan och tillvägagångsättet för att göra omnichannel till ”a piece of cake”.
Du kommer att lära dig:
- Hur GANT tog sig an omnichannel och siktar in sig på digitaliseringens möjligheter
- Verkliga lärdomar av en IT-strategi som tar ett företag från stabilisering till innovationer för att vara en föregångare
- Praktiska steg för att skapa rätt förutsättningar för teknologin och omfamna en ny IT-modell som stärker den breda organisationen
Del 1 - Introduktion - Retail disruption
Simon Goddard, Industry Marketing Manager, MuleSoft
Introduktion och bakgrundsfakta till webinaret.
- Hur GANT tog sig an omnichannel och tar sikte på digitaliseringens möjligheter
- Verkliga lärdomar av en IT-strategi som tar ett företag från stabilisering till innovationer till att vara en föregångare i branschen
- Praktiska steg för att skapa rätt förutsättningar för teknologin och omfamna en ny IT-modell som stärker den breda organisationen
Det sker stora digitala förändringar i handeln, som just nu är den mest digitalt störda eller påverkade branschen i världen, med över 60% av den amerikanska handeln influerad av digitala interaktioner eller e-handel. Konkurrensen hårdnar och trycket på att IT-avdelningarna behöver leverera nya omnichannel upplevelser och följa med i den digitala omvandlingen ökar.
Vilken digital omvandling sker inom handeln?
- Åstadkomma excellens i det operativa arbetet och i supply chain för kunna tävla
- Leverera sömlösa upplevelser i butik, på webb och i mobil
- Växa och expandera på nya platser och distributionskanaler
Detta kräver mer av IT. Kan IT leverera tillräckligt snabbt? Ökar kapaciteten i takt med det ökade behovet? Gapet mellan önskade funktioner och upplevelser och vad IT kan leverera tenderar att bli större.
Vilka steg kan du ta för att ta IT till nästa nivå och förändra sättet IT arbetar på? Axla en ny roll, från att ha varit en reaktiv avdelning som svarar på behov till att bli ett center för att åstadkomma nya funktioner och upplevelser för företaget. Det gör företaget mer självförsörjande och får IT-avdelningen att leverera egna projekt med återanvändbara APIs och tjänster för att nå data och resurser.
GANT-projektet är ett perfekt exempel på hur detta kan bli verklighet.
Part 2 - Ett omnichannel case
Kiku Mlosch, Global E-commerce project manager, GANT
GANT använder sig idag av tre säljkanaler:
- direkt till konsumet, via GANTs flagship-butiker
- grossister, försäljning till återförsäljare, både online och offline
- e-handel via GANT.com, den snabbast växande kanalen
GANT vill möta kunden i alla kanaler och få kunden nöjd över hela köpresan. De ser kanske en produkt i sociala medier, pratar med en kompis om den, kollar in plagget på hemsidan för att sedan till slut handla i en av butikerna. Den här omnichannel-kunden är en krävande kund med höga förväntningar. Vårt mål är att ge kunden en bra och genomtänkt upplevelse över alla kanaler.
GANT har sjösatt flera integrationsfunktioner förut, till exempel presentkort som man kan köpa och nyttja både online och offline. Click and collect, köpa online och hämta i butik.
Projektet i fokus för det här webinaret är kallat Online Store Stock Check. Vilket betyder att kunden ska ha möjlighet att se lagerstatus för varor i deras butiker online. För att sedan kunna besöka och köpa, eller ringa in en beställning.
Den här typen av funktion kanske ser lätt ut front end, i webbshopen, men är relativt komplicerad i back end i affärssystemen. Tre system behöver integreras; e-handelsplattformen, PIM-systemet, som innehåller produktdata och butiksinformation som adress och telefonnummer, och till sist affärssystemet/lagersystemet som innehåller all lagerdata.
För att röra sig snabbt i en föränderlig värld och få ut denna typ av funktion snabbt vände sig GANT till en integrationsspecialist, Entiros. Gustav Rosén, grundare och integrationsarkitekt kommer att förklara närmare hur GANT tacklade och tacklar omnichannel.
Part 3 - API-lösningen
Gustav Rosén, Integration Architect, Entiros
Den här funktionen, Online Store Stock Check, tog GANT bara tre veckor att implementera. Var det en "piece of cake"? Nej, det var faktiskt två "cakes"!
Vi på Entiros ingick ett partnerskap med GANT 2011. Med målsättning att hantera all integration och skapa en långsiktig integrationslösning åt GANT. Målet var att leverera integration för GANT på ett effektivt sätt som del av varje projekt. Vi har implementerat GANT Integration Center, med GANTs strategiska integrationslösningar baserad på MuleSoft AnyPoint Platform (tidigare MuleESB) och GANTs API, GANTs digitala motorväg.
Genom GANTs Integrationscenter möjliggör vi en digital omvandling genom att skapa en katalysator för GANTs ekosystem. Vi tillhandahåller GANT med en strategisk integrationslösning, en universell bus som ansluter back end-systemen genom en kombination av API och anslutningar.
Så låt oss gräva lite djupare. Samarbetet med GANT kan delas in i två "Modes" enligt Gartners Bi-modala approach.
MODE 1
Tänk maratonlöpare
Mål – Pålitlighet
Värde – Pris för prestanda
Anfallsvinkel – Waterfall, V-Model, high-ceremony IID
Styrning – Plandriven, godkännandebaserad
Sourcing – Enterprise leverantör, långsiktigt partnerskap
Talang – Bra på konventionella processer och projekt
Kultur – IT-centrerad, avlägset från kund
Tidscykel – Lång (månader)
MODE 2
Tänk sprinter
Mål – Rörlighet
Värde – Omsättning, varumärke, kundupplevelse
Anfallsvinkel – Agilt, Kanban, low-ceremony IID
Styrning – Empirisk, kontinuerlig, processbaserad
Sourcing – Litet, nya säljare, korta snabba projekt
Talang – Bra på nya och osäkra projekt
Kultur – Affärscentrerad, nära kunden
Tidscykel – Kort (dagar, veckor)
Men för att GANT ska kunna flyga och åstadkomma snabba implementationer behövde GANT börja från grunden.
Steg 1 - Stabilisera och konsolidera
- Stabilisera nyckelinformationsflöden med enhetlig övervakning
- Sätta silver, guld, platinum SLAs per flöde
- Tillämpa en blueprint för anslutning och medling mellan tjänster
- Återanvädning av tjänster mellan marknader
- Hantera och medla det marknadsspecifika
Steg 2 – Förändra och innovera
När du har anslutning, struktur och dokumentation är det dags för steg 2.
Hur skall vi tillgängligöra informationen?
Vi skapde en tjänstebaserad arkitektur med ett API-lager ovanpå integrationstjänsterna. GANT kan sedan återanvända en funktion som Online Store Stock Check på olika marknader och i olika kanaler för en sömlös upplevelse.
Steg 3 – En föregångare
I det här steget fokuserar vi inte bara på integrationsarkitekturen och det tekniska ägarskapet. Nu är fokus på att öka användningen av GANT API:et och accelerera de olika intressenterna på GANT. API-plattformen förser GANT med en grund som tillåter dem att återanvända tillgångar och skapa nya fantastiska funktioner för kundupplevelsen.
Part 4 - Q&A
Kiku Mlosch, Global E-commerce project manager, GANT
Gustav Rosén, Integration Architect, Entiros
Albin Kjellin - Retail API specialist, MuleSoft
Vad är det det bästa tipset från hela projektet?
Kiku: Från ett affärsperspektiv skulle jag säga att involvera alla delar av företaget i projektet, offline och online. Få med alla på tåget.
Gustav: Ur ett tekniskt perspektiv när det gäller den här typen av omnichannel-initiativ. Försök att undvika vägen, punkt till punkt och silo. Kom ihåg sprintern och maratonlöparen. Bygg en grund att skörda ifrån. Få möjlighet till snabba implementationer och återanvändbara integrationer för att nå innovation. Tänk långsiktigt för att kunna jobba snabbt kortsiktigt.
Hur snabbt kunde initivativet betala för sig?
Kiku: Det första landet vi implementerade i tog förstås längre tid, ungefär 2-3 månader innan vi kunde se en return of investment. När vi sedan rullade ut till fler marknader gick det väldigt fort och till hälften eller en tredjedel av kostnaden.
Vart låg den största investeringen i projektet?
Gustav: Bygga upp grunden för GANT API, men det är mer en investering för framtida innovationer. Med möjlighet för återanvändning och snabb integration mellan system.
Kiku: Ja, det var troligen beslutet att bygga GANT API.
Hur hanterar ni prestanda, då sökningar på postnummer kan leda till ett resultat med väldigt många butiker?
Kiku: För tillfället är det inte ett problem då antalet butiker inte är så stort.
Är MuleSoft endast tillgängligt i molnet?
Albin: Nej, det går att använda i molnet såväl som lokalt.
Hur lång tid tog projektet, från start till implementation?
Gustav: Det här var ett sprinterprojekt, en mode 2-leverans. Vi klarade av milstolparna för att vi använde en tydlig metodik, kallad Flow hos oss på Entiros. Det är att fokusera på alla inblandade i projektet, att alla får en bra start och vet deras roll. Kärnan av det här projektet var på tre veckor och alla milstolparna klarades av
Hur många resurser och nyckelkompetenser krävdes från GANT?
Kiku: Projektledare, grafisk formgivare, front end-utvecklare, IT och Retail Manager från UK var delaktiga i projektet från GANT.
Gustav: Vi på Entiros arbetar som ett team, med olika personer och roller beroende på projektet eller delar av projektet. Vi tar oss an integrationer likt denna med en bra FlowLead; en integrationsprojektledare och tar ombord den specialistkompetens vi behöver i form av, integrationsarkitekter, integrationsspecialister och ibland någon med god operationell kunskap. En laginsats med många mindre åtagande av den bäst lämpade personen för jobbet.
Kommer GANT använda Chat Bots i framtiden?
Kiku: För kundtjänst kan Chat Bots absolut bli intressant i framtiden.
Vilka är utmaningarna i det nuvarande API-landskapet?
Gustav: Den viktigaste utmaningen nu är inte teknologin; det är att ge fler tillgång till möjligheterna av att använda API:erna. Att marknadsföra API:erna så att det blir en accelererande effekt av att utvecklare inom och utom GANTs verksamhet börjar nyttja dem. Det finns alltid integrationer som behöver göras, men den största möjligheten ligger i att öppna upp för möjligheterna som ett integrationscenter tillhandahåller och bli en katalysator för omnichannel-funktioner.
Fler frågor som togs upp i webinaret:
Hur gjorde ni med legacysystemet och migrationen från det?
Hur hanterade ni de regelmässiga utmaningarna i integrationerna?
Hur mycket av GANTs spagettiintegrationslandskap har man kunna reda ut?